Lär dig hantera media!85-vju-1

När media ringer på dörren kan ni antingen springa och gömma er – eller möta dem och påverka vad som skrivs. Då kan även stora kriser vändas till något positivt.

Rätt strategi kan till och med stärka organisationens / företagets trovärdighet och varumärke.

Medieträning:

Vi lär ut effektiv krishantering, hur redaktioner arbetar, vilka krav media kan ställa på dig och vilka rättigheter du har. Vi tränar direkt framför kameran.

Vi hjälper dig att analysera riskerna, förbereda strategier och stärka beredskapen i kontakter med media.85-vju-31
Medieträning riktar sig till alla som kan komma i kontakt med media i olika situationer. Medieträning ger dig kunskaper i hur redaktioner jobbar och hur du kan förbereda dig inför kontakten med dem.

Kim Hall, tillsammans med en grupp kollegor, håller kurser där deltagarna tränar sig i att möta olika situationer, både väntade och oväntade.

Du är välkommen att anmäla ditt intresse för att deltaga i medieträning, kontakta Kim Hall via e-post: kim@texthuset.se

Kim Hall har 15 års erfarenhet som journalist inom dagspress, totalt över 30 år som journalist. På dessa kurser delar hon med sig av många värdefulla tips!

Kim Hall har tidigare medverkat i medieträning, på många orter i Skåne / Sverige, för bl a:85-ring-1
° Akademiska Hus, Lund
° Bona Kemi
° Lunds Universitet
° Lunds Energi och Sölvesborgs Energi
° Ringhals kärnkraftverk
° Malmö stad (olika delar)
° Helsingborgs hamn
° Burlövs kommun
° Landskrona kommun
° Precise Biometrics
° Pliktverket, Kristianstad
° Länsstyrelsen Skåne och Falun

samt i Stockholm även:
° EON Sverige
° Försvarsmakten
° Stockholms Universitet
° Investor
° Folktandvården
° OMX Group m.fl.

Se exempel från en tidigare kurs, på Ringhals kärnkraftverk.

En vanlig kommentar från dessa kurser:

”Det är en sak att bli intervjuad när jag sitter och pratar i lugn och ro med en journalist, men en helt annan sak när kameran är framme och jag ska synas i TV.”
Många frågor blir uppförstorade, perspektivet förändras.

Ett exempel:
Det kan t ex vara en underleverantör som orsakar en kris, men det är du och ditt varumärke som blir uppmärksammat i media. Du tvingas försvara dig i media – även i de fall när du inte själv är orsak till krisen. Då gäller det att vara förberedd…!

En kris behöver inte vara en kris i sig – om man hanterar den på rätt sätt. Just detta kan du träna dig i.
”Det är bättre att göra de vanliga misstagen här på kursen, än att göra det i direktsändning.”

En mediakris kan i värsta fall leda till en konkurs, det handlar om att bevara sitt goda rykte.